صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
سرخط خبرها

موافقان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟| این هندوانه در بسته تو زرد درآمد!+ فیلم

  • کد خبر: ۱۶۱۳۱۵
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
موافقان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟| این هندوانه در بسته تو زرد درآمد!+ فیلم
جلسه بررسی استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم صبح امروز با حضور مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرای کابینه برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی کردند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است. در ابتدا در خدمت چندین تن از نمایندگان خواهیم بود که به نمایندگی از استیضاح کنندگان در یک ساعت و نیم مطالب خود را ارائه خواهند کرد.

سیدمحسن دهنوی اضافه کرد: سپس در صورت حضور ریاست جمهوری ایشان یک ساعت فرصت دارند تا از وزیر دفاع کنند. در ادامه نیز در خدمت وزیر به مدت یک ساعت و نیم خواهیم بود. سپس دو نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان به مدت نیم ساعت صحبت خواهند کرد و در انتها نیز وزیر برای دفاع ۳۰ دقیقه فرصت دارند.

در ادامه نطق نمایندگان در موافقت با استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صمت را می‌خوانید:

رسولی‌نژاد: فاطمی‌امین استاد وعده‌هاست

سیداحمد رسولی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح این بار ۹ بند در ۴ محور دارد که با توجه به اهمیت تولید خودرو یکی از این محور‌ها مربوط به موضوع خودرو است، دومین محور سایر تولیدات، سومین محور تجارت و بازار خارجی و چهارمین محور مربوط به نیروی انسانی و بکارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس ادامه داد: استیضاح یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس است، سبب حفظ اقتدار نظام و مجلس می‌شود، عمل به یک وظیفه قانونی است، عین تقویت نظام و دولت است، یک سال و چند ماه از عمر مجلس یازدهم با اواخر دولت دوازدهم همراه شد و گفته شد صلاح نیست در سال پایانی آن دولت استیضاح انجام شود تا بهانه به آن دولت تنبل اشرافی داده نشود. در شهریور ۱۴۰۰ و در شروع به کار دولت سیزدهم تقریباً به همه وزرای پیشنهادی رأی دادیم و به آن‌ها فرصت دادیم.

وی اضافه کرد: پس از حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم، اولین استیضاح انجام شد که متأسفانه به نتیجه نرسید و ما امروز شاهد نتایج زیان‌بار و خسارت سنگین اعتماد مجدد به اکثریت مجلس در آن روز به آقای فاطمی‌امین هستیم. امروز استیضاح ایشان یک خواست عمومی است.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه هفته گذشته، هفته حضور همکاران در حوزه‌های انتخابیه بود، ادامه داد: آثار حضور در بین مردم و نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزیر صمت را این بار در جلسه علنی امروز مجلس احساس می‌کنیم. قبل از ورود به محور‌ها و بند‌های استیضاح لازم می‌دانم که از عملکرد یکجانبه و بدون انصاف صدا و سیما هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی در حمایت از آقای فاطمی امین به شدت گلایه کنم. ان‌شاء الله در نطق بعدی و هفته‌های آینده پاسخ مفصلی به اینگونه رفتار‌های رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند، خواهم داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اولین محور استیضاح یعنی خودرو گفت: بخش اول توضیحات مربوط به گزارش تولیدات خودرو است؛ کل تولیدات ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه بوده است، در صورتی که آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه اعلام شده است، آماری که در این دوره و در دولت آقای رئیسی در وزارت صمت باب شده، آمار خودرو‌های معیوب است، به این معنا که آمار خودرو‌ها یک بار در روز تولید و یک بار پس از اینکه به کف پارکینگ عودت داده می‌شود، حساب می‌شود. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودرو‌هایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود نباید جزء آمار محسوب شود، تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۱ هزار دستگاه بوده که طبق آمار داده شده ۳۸۱ هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که این آمار نیز غلط است، یعنی خودرو‌هایی که به کف کارخانه عودت داده شده نیز جزء آمار کلی لحاظ شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که آمار خودرو‌های فروخته شده حدود یک میلیون یعنی ۹۹۴ هزار دستگاه اعلام شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ تنها ۱۷ درصد افزایش داشته است، نه ۳۹ درصدی که آقایان اعلام کردند حال چگونه آقایان وعده می‌دهند که در سال ۱۴۰۲ قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است.

وی ادامه داد: دوستان به یاد دارند در استیضاح قبلی دو روز پیش از جلسه استیضاح وزیر صمت در برنامه‌ای که به مجلس داد اعلام کرد که من ۱۰۰ برنامه دارم، در کمتر از ۴۸ ساعت معجزه اتفاق افتاد و ۲۰۰ برنامه اضافه کرد و در روز استیضاح بیان کرد که ۳۰۰ برنامه دارم، این برنامه‌نویسی چگونه است، برنامه کودک است. چگونه ممکن است یک وزارتخانه‌ای با این عظمت در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید ارائه دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: حال چگونه آمار می‌دهند که قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این موضوع به این معناست که در حالت برابر هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که بر اساس اظهارات کارشناسان این موضوع کاملاً شعار به حساب می‌آید.

رسولی نژاد ادامه داد: اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ بیان شده این است که بیان می‌شود ما رکورد زدیم در حالی که بالاترین آمار تولید ایران خودرو مربوط به سال ۱۳۹۰ در دولت دهم است که این عدد ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه بوده است یعنی بیش از ۲۲۷ هزار دستگاه بالاتر از تولید ۱۴۰۱.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اعلام افزایش قیمت انواع خودرو تا ۷۰ درصد، مثل بمب در کشور منفجر و جامعه و تولیدات خودروسازان را به چالش کشید، ادامه داد: مهمترین نکته در خصوص ایران خودرو و سایپا، زیان انباشته است. بر اساس آمار شهریور ۱۴۰۱ زیان انباشته این خودروسازی‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است البته آمار جدید مربوط به انتهای سال گذشته را نداریم، اما به گمان کارشناسان این عدد به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در واقع حاصل مدیریت ضعیف و ناکارآمدی است که تنها راه جبران این زیان انباشته توسط شورای رقابت و وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو و از جیب مردم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور افزود: نکته مهم این است که تعداد خودرو‌های پیش فروش شده در انتهای سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد، ضمن اینکه ۶۰۰ هزار دستگاه نیز جزء تعهدات بود، یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه که این موضوع نیز چالش بزرگی خواهد بود.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس تصریح کرد: مشکلاتی اعم از اینکه قطعه‌ساز قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کند و خودروسازان نیز با توجه به تعهداتی که برای خودشان ایجاد کردند ممکن است دچار بحران شوند. ان‌شاء الله امروز استیضاح رأی می‌آورد و وزیر بعدی با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به بخش دوم مشکلات حوزه خودرو بیان کرد: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودرو‌ها حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

رسولی نژاد با بیان اینکه وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعده‌های مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: این وعده‌ها جزء کدام یک از برنامه‌های ایشان است؛ کوتاه‌مدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعداد قابل توجهی از کشور‌های دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد، اما در عمل عکس آن عمل می‌کند، وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار می‌دانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت خودرو شاهین در ۱۰ روز قبل حدود ۷۲۰ میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ بود. در واقع دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما بهای خودرو در همین مدت کوتاه ۱۱۲ درصد رشد داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت تجارت خارجی اضافه کرد: عدم وجود برنامه و استراتژی در حوزه تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان در تدوین نقشه راه و اجرایی نشدن هیچ کدام از بند‌های آن، به حاشیه راندن تجارت خارجه کشور و صادرات کشور به عنوان توسعه پیشران و عمل نکردن به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ویژه در راستای درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصادی از طریق تضعیف و از بین بردن شورای عالی صادرات غیرنفتی، افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، ایجاد فضای رانتی در خصوص تخصیص ارز به گروه‌های خاص از طریق همکاری با بانک مرکزی در ایجاد تالار‌های چندگانه تخصیص ارز، عدم رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی، عدم نظارت بر فعالیت دفتر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص با توجیه جوانگرایی و به حاشیه راندن نیرو‌های متخصص و باتجربه، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرحاشیه و پرهزینه در مراکز مهم از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و به تبع آن شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مردمی نبودن مدیران ایشان در حوزه مختلف به ویژه تولید و تجارت خارجی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات به ضرر آحاد مردم به ویژه در حوزه تولید و صادرات، حضور برخی مدیران در سازمان‌های مختلف، اداره کردن سازمان‌ها و بخش‌ها به صورت خانوادگی و از طریق انتصابات فامیلی بدون توجه به سابقه و تخصص افراد، عدم توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های پرهزینه و ... از جمله مشکلات است.

موسوی‌لارگانی: این هندوانه در بسته تو زرد درآمد!

سیدناصر موسوی‌لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در موافقت با این استیضاح گفت: از خداوند منان برای رئیس‌جمهور و هیات دولت آرزوی توفیق روزافزون دارم که اگر غیر از این بود اجازه می‌دادیم وزیر صمت با همین فرمان به وزارت خود ادامه داد و نهایتاً کل دولت را زمین گیر کرده و هزینه‌های دیگری بر اقتصاد و تولید کشور تحمیل کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: از ملت عزیز ایران عذرخواهم که به دلیل ندانم کاری‌های وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده اند، ایشان در آمار‌های تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم. دقیقاً ۶ ماه قبل یعنی ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم، بالاخره پس از چند دوره نمایندگی و مطالعه برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت ها، راحت‌تر می‌توان تشخیص داد چه کسی این کاره است یا نیست.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته‌ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، متاسفانه این هندوانه دربسته تو زرد از آب درآمد. امروز قاطعانه‌تر از ۶ ماه قبل می‌گویم ایشان نمی‌تواند، هنر بسیار زیادی می‌خواهد که یک وزیر این میزان نارضایتی عمومی ایجاد نماید! این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما آقای فاطمی‌امین در حد سرجوخه هم نیست!

موسوی لارگانی افزود: نگاه همگان به گرانی خودرو متمرکز شده، در حالی که اوضاع خرابتر از این صحبت‌ها بوده و باید نگاهی نیز به زیرساخت‌ها داشت. آقای فاطمی امین بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را برهم ریخت، ده‌ها نفر از افراد نزدیک به خود را که عمدتاً از خارج وزارتخانه بودند، آورد و در پست‌های مهم مدیریتی منصوب کرد و در این حال بدنه تخصصی را منزوی کرد. خواهشمندم بروید و از نزدیک ببینید که ایشان چه بلایی بر سر چارت کارشناسی و متخصصان کارکشته وزارتخانه آورده است. وزیر صمت و منصوبان وی چنان جوی را ایجاد کرده اند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرأت اظهارنظر کارشناسی ندارد، چه برسد به اینکه انتقاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت‌ها و فساد‌های افراد و گروه‌ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص‌های برنامه‌های وزیر صمت بپردازیم.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده، چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همانگونه که می‌دانید قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه‌ها ۱۰ درصد تاثیر دارد.

موسوی لارگانی گفت: متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰ درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته ۴۰۰ درصد، قیمت فولاد ۹۰ درصد، قیمت سیمان ۴۰ درصد، شیشه ۱۰۰ درصد، ماسه ۱۰۰ درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است. بسیاری از سازندگان اعلام می‌کنند به دلیل افزایش پی در پی قیمت مصالح ساختمانی، کلافه شده و دیگر ساخت و ساز برای آن‌ها به صرفه نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به سایر نمایندگان اظهار داشت: برای اینکه در ارائه شواهد و اسناد جای بحث و شبهه به وجود نیاید، تمام استنادات من به برنامه و سخنانی است که شخص وزیر ارائه کرده و یا گفته است.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: صحبت‌های شما در جلسه استیضاح آبان سال گذشته را عیناً بازگو می‌کنم تا امکان قضاوت بی‌طرفانه در پیشگاه ملت و مجلس داشته باشیم. شما با اشاره به افزایش تولید خودرو اعلام کردید که؛ «قرعه کشی را از سایپا حذف کرده‌اید، قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، این حذف شد و بقیه نیز ان‌شالله به کمک و یاری حق، حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. خودروسازان سال گذشته منت می‌گذاشتند، اکنون باید منت بخرند، اکنون یکی از خودروسازان در حال مذاکره با شرکت‌های لیزینگ است تا خودرو را به صورت اقساطی به فروش برساند.»

موسوی لارگانی خطاب به فاطمی امین تصریح کرد: خوب است اعلام کنید کدام خودروساز به‌دنبال فروش اقساطی است؟! خودروسازان پول را اکنون دریافت می‌کنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین می‌کنند، ضمن اینکه شما قرعه‌کشی را برداشته اید، اما نوبت‌بندی انجام داده‌اید که تا ۲ سال نیز به طول می‌انجامد، از سوی دیگر ۲ سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته که این موضوع خود می‌تواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید؟ مگر اعلام نکرده بودید سال ۱۴۰۲ همه خودرو خواهند داشت؟! چرا اکنون حرف خود را فراموش کرده‌اید؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس عنوان کرد: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال ۱۴۰۱ به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی‌توانست به نحو احسن انجام شود. در عجب هستم که شما به این اجحاف می‌گویید اقساط فروختن و خرید منت مردم!

وی خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: روی صحبت من با شما است، کدام خودروساز به دنبال خرید منت شماست؟ آقای وزیر، شما در نشست استیضاح آبان ماه درخصوص واردات خودروی خارجی اعلام کردید که؛ «بحث واردات که خود من مدعی آن بودم، آقای اکبری نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند و شاهد بودند که من از این موضوع دفاع کردم، کار را جلو بردیم و کار عملیاتی آغاز شده است.»

موسوی لارگانی اظهار داشت: آقای فاطمی‌امین خدا را شکر مجوز کامل داشتید، خوب است اعلام کنید که طی این ۶ ماه چند دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق کردید؟ من که اعلام می‌کنم تعداد آن صفر بوده است. تا توانستید موضوع را پشت گوش انداختید، خواهشاً توجیه نیاورید که گوش ما از این توجیحات پر است. در جلسه استیضاح گذشته اعلام کردید که؛ «تورم مسئولان مختلف دارد و در حوزه‌ای که مسئولیت آن برعهده من است، کالا‌های صنعتی که آمار‌های مرکز آمار وجود دارد، روند‌ها کاهشی بوده است.» ظاهراً شما در طنزگویی و نمک پاشی به زخم مردم مهارت دارید نه وزارتخانه. کدام قیمت‌ها در حال کاهش است؟ خودرو، صنعت و یا معدن؟! از خواب بیدار شوید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شهریور سال ۱۴۰۰ برای اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه ۳۸ صفحه‌ای ارائه کردید. در صفحه ۱۷ این برنامه و در بند ۵ به اصلاح سازوکار‌های تنظیم قیمت تاکید کردید. بفرمایید آیا جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب می‌شود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟

صدیف بدری: وزارت صمت باعث رشد تورم شد

صدیف بدری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر گفت: امیدوارم مسئولان نسبت به ارتقاء حقوق و دستمزد کارگران متناسب با شرایط تورم به این افراد توجه نموده و نسبت به پرداخت حداقل حقوق آن‌ها اقدام نمایند.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس افزود: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است. مجلس با استیضاح هشدار‌های لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌ها و وعده‌هایی که از پشت این تریبون اعلام کردند جدیت لازم را داشته باشد لذا استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌ها و وعده‌ها را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور ۳ ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند، اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

بدری یادآور شد: در ماه‌های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی‌کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می‌شوید؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم‌ترین و بی برنامه‌ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می‌گیرد. آیا این تصمیم‌های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذ‌ها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمی‌باشد؟

وی گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می‌کنید، اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمار‌های ارائه شده شما را شاهد نیستند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است. آقای وزیر آیا می‌دانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند؟ آیا می‌دانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند؟ و آیا می‌دانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینه‌های تصادفات می‌شود؟

بدری ادامه داد: آقای وزیر آیا می‌دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودرو‌ها می‌کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می‌کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می‌دانید خودروساز‌های داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف می‌کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می‌کنند در صورتی که در دیگر کشور‌ها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد.

الله‌وردی دهقانی: وزیر صمت در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است

الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با موافقت با این طرح به دو محور اصلی حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: آمار واقعی حاکی از ۲۰۹ میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو ۷ سال باشد، در حال حاضر ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش می‌دهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین می‌گیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس در ادامه ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهر‌ها و کشور مربوط به خودرو‌ها دانست و گفت: تصادفات جاده‌ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می‌کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می‌توانیم این ۱۸ میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

دهقانی ادامه داد: وزیر در برنامه‌های خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید می‌کند، اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه‌کشی را حذف می‌کنند، اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی‌آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می‌فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد:، اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه می‌توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می‌توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰، ۱۰۰ و حتی تا ۲۰۰ درصد سود می‌برند، اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود می‌دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت ۲ لایحه دو فوریتی به مجلس می‌دهد. وزیر اختیار داشت و می‌توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آن‌ها داده بود. می‌گویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن در‌های تولید نخواهد بود؟ علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام می‌گذارد، اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه‌های تفکیک وزارتخانه را می‌دهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم، اما نداریم و این‌ها آمار‌های غلطی است که داده می‌شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می‌کند، اما متأسفانه عملکرد وی و دولت‌های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می‌شد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر می‌داند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسار‌های سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود ۷ سال طول می‌کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می‌کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد و در کشور‌های پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیرو‌های غیرمتخصص در آن استفاده می‌شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت‌های معدنی اخراج شده و به جای آن‌ها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه‌های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ۱۰‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلار‌های بازار‌های آزاد فروخته شده است. 

هاجر چنارانی: آقای فاطمی امین شما توانایی مدیریت این وزاراتخانه را ندارید!

هاجر چنارانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح گفت: همکاران گرامی ما در مجلس سوگند یاد کردیم که پاسدار حریم اسلامی و نگهبان دستاورد‌های انقلاب اسلامی باشیم، همچنین سوگند یاد کردیم در انجام وظایف خود در قبال مردم، وکالت و تقوا و امانت داشته باشیم، اما دیگر نمی‌توانیم به چشم مردم حوزه انتخابیه خود نگاه کنیم، چرا که مردم از این همه گرانی به ستوه آمده اند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه قبل از استیضاح به نمایندگان هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا تمام شده، هر چند دو روز بعد نامه‌هایی در فضای مجازی در مورد استیضاح که مربوط به سال ۹۶ بود، منتشر شد و برخی از این موارد به اطرافیان اینجانب نسبت داده شده بود که آن‌ها را به دادگاه عدل الهی واگذار می‌کنم.

وی تصریح کرد: به عنوان خادم مردم، از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد و دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی و گرانی‌های افسارگسیخته صحبت کنیم، لذا از همکارانم تقاضا دارم مدافع شعار سال یعنی مهار تورم باشیم، همچنین از مردم می‌خواهم از نمایندگان خود شفاف سازی بخواهند تا از رأی خودشان عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کنند.

چنارانی تاکید کرد: امروز در حالی می‌گویم بازار خودرو به وزیر ارتباطی ندارد که مشخص نیست ما باید بابت افزایش افسارگسیخته با این بازار یقه چه کسی را گرفته و چه کسی را مقصر بدانیم؟ همچنین شهریور ۱۴۰۰ با گذشت ۱۵ ماه از عمر دولت، اولین استیضاح را در مجلس مطرح کردیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و رأی اعتماد آقای فاطمی بیشتر نیز شد! اما باید پرسید بعد از آن چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد و قیمت‌ها افسارگسیخته بالا رفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه پاسخی برای مردم نداریم، گفت: دولت آقای رئیسی، دولتی انقلابی بود که ما مدافع عملکرد انقلابی اش هستیم، اما قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است، لذا نمایندگان محترم؛ خودتان ارزیابی کنید که قیمت خودرو در ۲۰ ماه گذشته از کجا به کجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: آقای فاطمی امین؛ از سال ۹۲ شورا‌های زیرمجموعه شما حتی یکبار هم برگزار نشده اند! شورای عالی نظارت نمونه‌ای از آن است، در حالی که تقریباً ۲ هزار نفر منتظر یک مصوبه آن هستند، اما در این ۲۰ ماه یک جلسه برگزار نشده و این خیانت در حق مردم است.

چنارانی یادآور شد: واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودرو‌های کارکرده نیز می‌شود و اگر چه دولت و آقای فاطمی امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟

وی در پایان گفت: آقای مخبر؛ با وجود تمامی این مشکلات، وزارت آموزش و پرورش منتظر معرفی وزیر است، لذا به شما توصیه می‌کنم از بدنه خود وزارتخانه که هزاران دکتر معلم دارد، استفاده کنید.

حضرت‌پور: فاطمی‌امین، وزیرِ خودروسازان است؛ چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید ۷۰ میلیون پایین بیاورد؟

روح‌الله حضرت‌پور طلاتپه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس که به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز به عنوان موافق استیضاح وزیری سخن می‌گویم که حقوق ملت ایران و ساده‌ترین نیاز‌های خانواده ایرانی را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: استیضاح این وزیر نابلد نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم در حال انجام است و این استیضاح، استیضاح باند‌های گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس بله قربان گوی هیچ کس نیست، گفت: مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانم‌ها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشار‌های نسبت‌های خویشاوندان می‌ترسیم.

وی اظهار داشت: ما امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می‌کنیم و نه مجلس، به تیم اش نه به نگاه توهین آمیز و دلال مصرفانه است.

وی خطاب به فاطمی امین گفت: به چه جراتی سخنگوی شما علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می‌کند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ و امروز همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته‌ها است باند‌های مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می‌زنند و تیم‌های مجازی و اتاق فکرهایتان ده‌ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید ۷۰ میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودرو‌ها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیک‌های پاره و خودرو‌های فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه ۸۷ میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است. 

حضرت پور خاطرنشان کرد: چطور وزارت صمتِ دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرد و بازار‌های زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را در کشور داشت و امروز به یاری خدا تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم می‌فهمند مجلس مستقل است و از حقوق آن‌ها کوتاه نخواهد آمد و اگر این فرصت‌ها از دست برود مردم ما را نخواهند بخشید.

وی تاکید کرد: این استیضاح اگر زودتر انجام می‌شد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود و به خدا این حق الناس است و خدا شاهد است این سخنان من به خاطر دفاع از حقوق مردم است، چه این وزیر استیضاح شود و چه بماند من در مقابل وجدان‌های بیدار و چشم‌های بصیر مردم ایران سربلند خواهم بود.

نظری‌خانقاه: مجلس باید در استیضاح فاطمی‌امین مدرس‌گونه عمل کند

سیدغنی نظری‌خانقاه در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین انتقاد من به عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه است که بیانگر بی‌توجهی ایشان به خواسته نمایندگان و مردم بوده و اینکه شخصاً در جلسه حضور نداشته باشند نشان‌دهنده بی‌توجهی به جلسه استیضاح و وزیر صمت است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تاکنون درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از هیچ یک از وزرا نداشته‌ام و برگزاری جلسه استیضاح نیز مخالفت با کلیت دولت نبوده بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد، تصریح کرد: نمایندگان محترم به یاد دارید که با وساطت رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند، اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است.

نظری‌خانقاه خاطر‌نشان کرد: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالا‌های خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودرو‌های روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما به عنوان مجلس انقلابی باید مدافع منافع انقلاب و مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای به دنبال تأمین منافع خود باشند بنابراین استیضاح حق مبرهن نماینده است، آیا عدول از آن، عدول از حق مردم نیست. چرا باید واردات خودرو که مصوبه مترقی مجلس بود بدون توجه دولت بر روی زمین باقی بماند، آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونی لازم برای وتو کردن آن را داشت، چرا دولت اقدام اساسی انجام نداد که مردم بین خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ارسال لایحه دو فوریتی در زمان برگزاری جلسه استیضاح توهین به افکار مردم است، اگر استیضاح رأی نیاورد به اطمینان مردم خدشه وارد می‌شود. در این شرایط چگونه یک کارمند بازنشسته یا یک معلم می‌توانند خودرو یا لوازم خانگی مورد نیازشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است، اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

نظری خانقاه با استناد به حدیثی از امیرالمومنین (ع) تأکید کرد: ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از اظهارات این نماینده مبنی بر اینکه عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح بی‌احترامی به مجلس یا وزیر مربوطه است، افزود: باید این نکته را برای همکاران و شنوندگان اعلام کنم که ناطق محترم به نکته‌ای اشاره کردند که عدم حضور رئیس محترم جمهور بی‌توجهی به مجلس است. قصد داشتم که تذکر دهم اینگونه نیست و در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس جمهور در این جلسه نیست. می‌توانند تشریف بیاورند و می‌توانند حاضر نشوند. 

فلاحی:  نماد تولید ملی ما تسلیحات دفاعی ماست نه پراید بی‌خاصیت

سارا فلاحی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح خطاب به نمایندگان گفت: روزگاری نه چندان دور با دستان خالی از حریم این کشور دفاع کردیم و امروز نوبت شماست که حافظان و مدافعان حرم عدالت، امنیت و رضایت مردم باشید. امروز نوبت من و شماست که حافظان این سرزمین ثروتمند باشیم، سرزمینی که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری ولایت است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس ادامه داد: فلسفه استیضاح، کمک به دولت است برای آن‌که گلوگاه‌های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود، هر چند همواره و در فصل استیضاح، مجلس مورد آماج حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند صندلی‌های قدرت خود را بر خاک ذلت بنشانند و ماندگار بمانند، شأن نمایندگان مجلس را خاک می‌کنند، اما این‌ها باعث نمی‌شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا مسئولیت تاریخی خود را انجام دهیم.

وی افزود: امروز ما موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم، کسانی که مردم را به این باور رسانده اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آن‌ها در مقابله با مافیا قرار گرفته اند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده، اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز محاسبه کنیم، قیمت بسیاری از خودرو‌های بی کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده، کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. مابه التفاوت این قیمت‌ها به جیب کدام نانجیبی می‌رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

فلاحی تصریح کرد: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده ۴۰ درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می‌کنید، این چه تولید ملی است که هرزمان دشمنان این ملت فتلیه تحریم را بالا می‌کشند، بازار شما زیر و رو می‌شود. نماد تولید ملی تسلیحات دفاعی ما است، موشک نقطه زن، رادار‌ها و تجهیزات لیزری و الکترونیکی است که در حصار تحریم ها، زمین و هوا و دریا را از دشمن می‌گیرند، نه پراید بی خاصیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. هر زمان عرصه بر شما تنگ می‌شود، از امتیازخواهی نمایندگان صحبت کردید، سوال ما این است که شما چگونه به خود اجازه داده اید که بزرگترین امتیاز این ملت یعنی سرمایه اجتماعی را منهدم کنید و به کسی پاسخگو نباشید؟

وی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: شما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کردید که کاره‌ای نیستید و یکی از آن ۲ هزار نفری هستید که در زمینه خودرو تصمیم می‌گیرند! شما که کاره‌ای نیستید، چرا بر صندلی قدرت همچنان تکیه زده اید؟ ما مدیران مقتدر و مستقل می‌خواهیم، کسانی را می‌خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله و خود را هزینه کنند. ما امروز رزمنده می‌خواهیم نه کسانی که بر بزمِ بزم‌گیرندگان نشسته باشند. کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته، سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کنند. پشت دیوار‌های این مجلس ۸۶ درصد مردم که موافق این استیضاح هستند، منتظرند تا ما تصمیم تاریخی بگیریم. امروز به مردم شبیخون زده شده و دست در جیب مردم شده است و قصد دارند قصر در بروند، متاسفانه برخی از مسئولان حوزه اجرا همواره زحمات شما نمایندگان را به مسلخ اهمال و بی توجهی خود می‌برند و با عرض تاسف باید بگویم که بخشی از رفتار غیرکارشناسی ناشی از مصلحت اندیشی‌ها و فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است.

فلاحی گفت: ما همراه با دولت هستیم تا جایی که مسئولان آن کارآمد باشند، متاسفانه اهمال‌ها باعث شده، زمان برائت مسئولان این وضعیت دراز باشد و دست و پای مشتاق آن‌ها کوتاه شود، امروز من و شما باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بپذیرند ما نمایندگان آن‌ها هستیم، بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم، بپذیرند که ما عملاً در برابر با مافیا قرار گرفته ایم، همانگونه که فرماندهان و سربازان دیروز، خود را قربانی این سرزمین کردند، ما به مدیرانی نیاز داریم که در برابر مافیا قرار بگیرند، وهن جمهوری اسلامی است که ساختار نظامی که تمام دشمنان را زمین گیر کرده، اعلام کنیم مافیای خودرو نفس آن را بریده است، نظام ما توان مقابله دارد به شرط آنکه برخی کارگزاران ناکارآمد را خارج کنیم از گردونه مسئولیت، زیرا من و شما در قبال مردم مسئولیت داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروز اگر به درستی تصمیم نگیریم، قطعاً مرگ مجلس را رقم زده ایم، چون مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیب هایشان خالی شده، امروز خودرو و بازار خودرو به یکی از نماد‌های تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. من و شما برای افزایش سرمایه اجتماعی مسئولیت داریم، بنابراین این تصمیم تاریخی را امروز بگیریم، ما بحث شخصی با کسی نداریم، ما با شخصیت حقوقی افراد کار داریم، با ساختار غلطی که ایجاد شده است، با قصر در رفتن، با سر بزنگاه مسئول تراشیدن برای حوادث مختلف، مشکل داریم. ما امروز نماینده مردم هستیم. همه سوابق ما را می‌دانند، می‌دانند که اهل امتیازگیری نیستیم و به دنبال مقابله نیستیم، زیرا در پیشگاه خداوند قسم خورده ایم که حافظ انقلاب باشیم، بنابراین امروز چشم مردم به این مجلس است و نمایندگان وظیفه تاریخی خود را باید انجام دهند.

فلاحی عنوان کرد: در حوزه‌های انتخابیه شما، مردم نگران هستند، مردم امروز از ما سوال می‌پرسند که اگر نماینده ما هستید، پس باید حافظان امنیت خاطر ما باشید، امروز بازار خودرو یکی از عوامل انهدام آرامش خاطر و ناامنی فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما است، بنابراین مطمئن هستیم اگر تصمیم تاریخی امروز بگیریم، حداقل تلنگری خواهد بود به دولت. از رئیس جمهور درخواست داریم با مجلس همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد که به دولت کمک نماید برای زدودن دولت از کسانی که نمی‌دانند و نمی‌توانند. امیدواریم از در این صحن که بیرون می‌رویم، به عنوان نمایندگان سرفراز مردم گردن فراز بگیریم و به مردم اعلام کنیم که ما نمایندگان واقعی شما هستیم. 

آزادی‌خواه‌: آقای وزیر با ۶۸ درصد تورم، یک زوج جوان چگونه یخچال و لوازم خانه بخرد؟

احد آزادی‌خواه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در موافقت با این طرح ضمن ابراز حرمت به جایگاه دولت مردمی و خدماتی که این دولت برای پیشبرد اهداف نظام انجام داده است، گفت: پژمان پشمچی زاده به فاطمی امین گفت برابر با قوانینی که مجلس یازدهم تا کنون تصویب کرده شما موظف بودید ۱۶ فقره آیین نامه اجرایی تدوین کنید که نکردید و نامه آن موجود است. ما اینجا تلاش می‌کنیم تا قانونی تصویب کنیم، اما وزیر آیین نامه وضع نمی‌کند و من باید جواب مردم را بدهم و این حجت شرعی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانینی که باید وزارتخانه آن را اجرا می‌کرد، اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور از قوانینی است که باید اجرا می‌شد و وزیر باید آیین نامه اجرایی آن را به تصویب می‌رساند، اما ۱۱ فقره آن اجرا نشده که خودشان می‌دانند با وجدانشان و مردم.

وی با اشاره به تعهدات کتبی و شفاهی وزیر صمت عنوان کرد: در روز رأی اعتماد ۳ موضوع بود و ایشان متعهد شد مدیریت بازار و تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز را داشته باشد. یک عروس و داماد برای خرید یک یخچال با ۶۸ درصد تورم روبرو هستند. شما برای رأی صاحب اختیار هستید، اما از باب توصیه برادرانه می‌گویم آیا می‌توانید پاسخ حوزه انتخابیه خود را بدهید؟

آزادیخواه ادامه داد: در حوزه راهبرد‌ها وزیر موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تأکید بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد، اما هنوز آیین نامه آن را تحویل نداده است. در حوزه تنظیم بازار وزیر متعهد شد مواد اولیه را تأمین کند. مردم مظلوم ملایر ماه‌ها و سال‌ها است ۳ هزار و ۷۰۰ تن مواد اولیه برای تأمین نیاز کشور نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبری درباره سال رشد تولید گفت: این سال، سال مانع تولید شد و رشدی صورت نگرفت. من مکاتبه کردم و کسی پاسخ من را نداد و پریشب آقای برجی با من تماس کرد و گفت آن سقف را بر می‌داریم. آیا الان فرصت آن است؟ من ۶ ماه گلوی خود را پاره کردم من را آدم حساب نکردند، آیا الان زمان آن است؟ ما و شما نمایندگان مسئول هستیم و باید به حوزه انتخابیه خود بازگشته و پاسخ مردم را بدهیم، ببینید می‌توانید پاسخ بدهید؟

وی با اشاره به حوزه پشتیبانی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت‌های نهاد‌های تولیدی، گفت: پرونده‌ای که مسائل شخصی در آن است که هیچ. شما ۴۲ واحد تولیدی که زیرمجموعه خودتان تأییدیه داده و استاندارد کیفیت آن را تأیید کرده و سازمان حمایت روی آن قیمت گذاشته و نیاز کشور را برآورده می‌کند با چه توجیهی ۳ هزار تن مواد وارد کردید که اسناد آن نیز موجود است. گِل به سر من که کارخانه آن که کارگر آن درآمد کمی از آن می‌گیرد به دلیل واردات بی رویه مستند به این اسناد تعطیل شده است بعد که به فاطمی امین که می‌گوییم می‌گویند آن‌ها قصد سنگ اندازی دارند که جای تأسف دارد.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه شما تعهد کردید روزانه عرضه خودرو داشته باشید، عنوان کرد: من راجع به شخص ایشان که متعهد و متخصص است حرفی ندارم بلکه راجع به تیم وی می‌گویم که کار را خراب کرده است. شهادت می‌دهم فاطمی امین یک سرباز است، اما توان مدیریتی و تیم ضعیفی داشته و عملکرد ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان همچنین با بیان اینکه کاهش ۲۰ درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال را قول دادید عنوان کرد: قیمت پراید را ببینید؟ چگونه رویتان می‌شود به مردم پاسخ دهید. در تلویزیون گفته شد منظورم از قیمت، قیمت تمام شده بود. این چه حرفی است. از ارتقای کیفی تولید خودرو‌ها گفته می‌شود، آیا کیفیت خودرو ارتقا داشته است؟ فرمایشات رهبری برای رونق تولید داخلی را داشتیم، اما می‌بینیم ۳ هزار تن مواد وارد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حوزه معدن که ضابطه‌مند نبوده است، اظهار داشت: بر اساس داده‌های موجود، در سطح کشور ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره برداری داریم و ۵ هزار و ۶۴۷ معدن فعال است. پس وزارت صمت چه می‌کند. به استناد جزء یک بند ط بند ۷ قانون بودجه، وزارت صمت باید مستندسازی کرده و مجوز‌های بهره برداری معادن را مستند ارائه کند که در گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱، وزارت صمت این کار را نکرده و ترک فعل صورت گرفته است.

آزادیخواه با اشاره به آمار ابراز کرد: خودروسازان بزرگ در سال ۱۴۰۰، ۶۷ هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده اند به فروش رسانده اند یعنی من طلای زنم را فروخته ام، وام گرفته ام و از نان زن و بچه ام زده ام تا یک خودروی پراید برای خانواده بخرم. چون ساخت خودرو کمتر از تحویل بوده است گفته اند اول مهرماه به ما تحویل می‌دهند که شد آخر مهر. ده‌ها نامه فقط شخص من به حاجی حسینی دادم. آخر مهر به آخر دی، آخر بهمن، آخر اسفند و سال بعد رسید. این خانواده چه گناهی کرده است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: امروز روز استیضاح آقای فاطمی امین نیست، امشب شب اول قبر من نوکر است. من چه پاسخی به خدا بدهم. من نمی‌توانم پاسخ مردم را بدهم. خدایا تو گواهی اگر نگاه پوپولیستی در صحبت هایم باشد، ما مدیون و بدهکار مردم هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در ۱۹ ماه زمان وزارت فاطمی امین، بازار ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: تفاوت قیمت‌ها در مهر ۱۴۰۰، ۱۰ تا ۸۰ درصد گران شده بود که در ۱۴۰۲ به ۴۹۰ برابر رسیده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده و دو برابر کمتر شده است.

آزادیخواه ادامه داد: مگر ما قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزیر صمت ندادیم پس چرا اجرا نشد؟ بعضی گفتند قانون ناقص بود. مگر زمان تدوین قانون نماینده دولت حضور ندارد پس چرا نگفت که جایی خلاء وجود دارد. برخی همکاران چیزی پخش کردند که نماینده انقلابی کسی است که جوزده نشود؛ یعنی چه که جوزده نشود. چرا از فرمایشات آقا مصادره می‌کنید. ایشان حتی فرموده است که گلایه مندم از دوستانی که مسئولان کالا‌های اساسی خانگی و لوازم خانگی اند. ما از شما حمایت کرده و اسم آوردیم و شنیدیم که قیمت برخی اقلام دو برابر شده است.

نماینده مردم ملایر ادامه داد: حضرت آقا فرمودند این همه حمایت از صنعت خودرو در کشور شد، اما کیفیت خوب نیست و مردم ناراضی هستند که حق است، چون این صنعت نتوانسته است رضایت مشتری را جلب کند.

وی درباره شایعه واگذاری خودرو به نمایندگان، ادامه داد: افتخار می‌کنم و می‌گویم نهاد‌های نظارتی و نمایندگان و مردم اگر هرگونه سوءاستفاده و رانتی از من سراغ دارید، مدیونید که اعلام نکنید. این فضاسازی‌ها به این مجلس انقلابی نمی‌چسبد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کند و بگوید که کدام نمایندگان این خودرو‌ها را گرفته اند و سره از ناسره مشخص شود که شک ندارم کسی چیزی نگرفته است.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه دور قبل به رئیس جمهور کمک کردیم، اما وعده‌ها عملی نشد، اظهار داشت: می‌گویند اگر به استیضاح وی رأی مثبت بدهیم، دولت فرد ضعیف تری را می‌آورد. این تحلیل درستی نیست اگر ما نماینده مردم باشیم به شخص ضعیف رأی اعتماد نمی‌دهیم. می‌گویند کار وزارتخانه عقب می‌افتد پس چرا وقتی خود رئیس جمهور ۳ وزیر را جابجا می‌کند، کار وزارتخانه عقب می‌افتد و فقط زمانی که مجلس برابر قانون، نظارت کند کار عقب می‌افتد؟ شما باید از حقوق خود به نفع مردم استفاده کنید و جواب مردم را بدهید.

وی با بیان اینکه می‌گویند چرا وزیر دیگری را استیضاح نمی‌کنید، خاطرنشان کرد: استیضاح وزرا با رأی استمزاجی است. امروز فاطمی امین را استیضاح می‌کنیم و اگر فردا تشخیص دهیم برای کمک به دولت و کشور، فرد دیگری را لازم باشد استیضاح می‌کنیم البته آخر دعوای ما استیضاح است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: می‌گویند مقصر بازار فاطمی امین نیست. پس چه کسی است؟ مقصر بازار لوازم خانگی و خودرو وزیر صمت نیست؟ پیشنهاد من این است که امروز از آرای خود شفاف فیلم گرفته و برای حوزه انتخابیه خود بفرستید و به مردم توضیح دهید که چه رأیی و به چه علت داده اید. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->